Αυτές είναι οι εξετάσεις που πρέπει να κάνεις!
Το yellowday σου προτείνει

Πότε πήγες τελευταία φορά στον γιατρό; Τσεκάπ; Πότε έκανες; Χαίρεις άκρας υγείας και δε θυμάσαι; Συγχαρητήρια! Συνέχισε όμως να διαβάζεις. Σήμερα δεν θα ασχοληθούμε με ασθένειες, αλλά με το τι πρέπει να κάνεις για να εξακολουθήσεις να χαίρεις άκρας υγείας. Και γι’ αυτό είναι απαραίτητο να πας στον γιατρό.

Αν η πρώτη σου αντίδραση είναι να αναφωνήσεις «μακριά από μας», σκέψου ότι στην πραγματικότητα ισχύει περισσότερο το «προσέχουμε για να έχουμε». Γιατί η πρόληψη είναι προτιμότερη από τη θεραπεία. Το ότι προσέχεις γενικώς τη διατροφή σου και τις καθημερινές σου συνήθειες – τρως δηλαδή φρούτα και λαχανικά που είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, δεν καπνίζεις και αθλείσαι συστηματικά – είναι φυσικά μέρος της πρόληψης. Για να είσαι όμως απολύτως σίγουρος ότι όλα βαίνουν καλώς όσον αφορά τη φυσική σου κατάσταση, ότι η φαρμακευτική αγωγή που τυχόν ήδη λαμβάνεις λειτουργεί σωστά, αλλά και για να γνωρίζεις αν χρειάζεται να αλλάξεις κάτι στον τρόπο ζωής σου ή αν προκύπτει ανάγκη να πάρεις κάποια… έκτακτα μέτρα, είναι απαραίτητο να κάνεις τακτικά ορισμένες προληπτικές ιατρικές εξετάσεις.

Μα ναι, βέβαια, το έχεις στο μυαλό σου από καιρό, ναι, το ξέρεις ότι όσο περνούν τα χρόνια πρέπει να είσαι πιο προσεκτικός. Είναι και εκείνο το ρεπορτάζ που πέτυχες προχθές στην τηλεόραση (για καλό την άνοιξες;), που έλεγε πως ο καρκίνος είναι η δεύτερη αιτία θανάτου παγκοσμίως στις αναπτυγμένες χώρες. Άσε που έχεις και μια αδυναμία στο φιλικό στη χοληστερίνη κοκορέτσι και στη ρώσικη, την ενισχυμένη με πασχαλινά αυγά, που τίμησε με την παρουσία της πολλάκις το πιάτο σου στο πασχαλινό τραπέζι προχθές – ναι, φυσικά είναι αλήθεια όλα αυτά και θα τις προγραμματίσεις τις εξετάσεις, άμεσα. Μόνο που, να, αυτήν την περίοδο πήζεις, μαζεύτηκε δουλειά μετά το Πάσχα, κάτσε να κλείσουν και τα σχολεία, να σταματήσεις να τρέχεις πάνω-κάτω και για τις δραστηριότητες των παιδιών, όλα θα γίνουν, υγεία να υπάρχει. 

Τώρα, λοιπόν, που πέρασε το Πάσχα, φαγώθηκαν όλα τα leftovers και τα κουλουράκια είναι στα τελειώματα, έφτασε η στιγμή να προγραμματίσεις αυτό το τσεκάπ… Για να μην αναρωτιέσαι, λοιπόν, πώς πρέπει να κινηθείς, πού πρέπει να πας και τι εξετάσεις ακριβώς πρέπει να κάνεις, ετοιμάσαμε έναν χρήσιμο οδηγό.

Η σωστή στιγμή
Το πόσο συχνά είναι καλό να κάνεις ένα γενικό τσεκάπ εξαρτάται από την ηλικία σου, εφόσον βέβαια δεν υφίστανται ειδικότερα θέματα υγείας, οπότε και θα πρέπει να ακολουθήσεις τις οδηγίες του γιατρού σου. 
Αν λοιπόν είσαι κάτω των 30 ετών και απολύτως υγιής, δεν καπνίζεις και δεν είσαι υπέρβαρος, ένας ιατρικός έλεγχος κάθε 2-3 χρόνια αρκεί.
Αν έχεις το παραπάνω προφίλ αλλά είσαι από 30 έως 50 ετών, τότε η συχνότητα αυξάνεται σε 1 τσεκάπ ανά 1-2 χρόνια, ενώ αν είσαι πάνω από 50, καλό θα ήταν να κάνεις προληπτικές ιατρικές εξετάσεις 1 φορά τον χρόνο. 

Πρέπει, ωστόσο, να έχεις υπόψη σου, ότι η συχνότητα αυτή, καθώς και το είδος των εξετάσεων, διαφοροποιούνται αν έχεις κάποια θέματα υγείας, αν είσαι μανιώδης καπνιστής, αν ο Δείκτης Μάζας Σώματός σου είναι πάνω από τα συνιστώμενα όρια ή αν το ιστορικό σου είναι επιβαρυμένο από άποψη κληρονομικότητας. Σε κάθε περίπτωση, ο γιατρός σου είναι εκείνος που θα καθορίσει ακριβώς τις εξετάσεις που πρέπει να κάνεις, οπότε ένα ραντεβού μαζί του πρέπει να είναι η πρώτη σου κίνηση.

Όσον αφορά την εποχή κατά την οποία πρέπει να γίνει το τσεκάπ, έχε μόνο κατά νου ότι, αν έχει προηγηθεί κάποια περίοδος… κραιπάλης (όπως το Πάσχα που μόλις πέρασε, που – όπως είπαμε - το έριξες λίγο… παραέξω), είναι καλό να περιμένεις δύο εβδομάδες πριν τσεκάρεις, ας πούμε, τη χοληστερίνη σου… 

Τα βασικά
Αυτές είναι οι εξετάσεις που θα δώσουν μια πρώτη ολοκληρωμένη εικόνα για την κατάσταση της υγείας σου:
• Βασική κλινική εξέταση στον γιατρό σου (μέτρηση αρτηριακής πίεσης, υπολογισμός Δείκτη Μάζας Σώματος, ακρόαση πνευμόνων και καρδιάς). Σε αυτό το ραντεβού, ο γιατρός σου θα σου γράψει ακριβώς ποιες εξετάσεις πρέπει να κάνεις ανάλογα με τα ευρήματα της εξέτασής του και θα σου δώσει γενικές οδηγίες σχετικά με την προετοιμασία που απαιτεί κάθε επιμέρους τεστ.
• Αιματολογικές (γενική αίματος και βιοχημικές). Είναι οι εξετάσεις που θα μετρήσουν τον αιματοκρίτη σου, τον σίδηρό σου, τα επίπεδα του σακχάρου σου, αλλά και θα ελέγξουν τη λειτουργία του ήπατος και του παγκρέατος.
• Έλεγχος θυρεοειδούς. Ο θυρεοειδής αδένας παράγει τις ορμόνες που ελέγχουν βασικές λειτουργίες του οργανισμού σου, όπως την αναπνοή, τη θερμοκρασία του σώματος και τον μεταβολισμό. Γίνεται με μια απλή αιματολογική εξέταση και ελέγχεται από ενδοκρινολόγο.
• Γενική ούρων, από την οποία θα βγουν συμπεράσματα για τη λειτουργία των νεφρών σου και θα αποκλειστεί το ενδεχόμενο κυστίτιδας ή ουρολοίμωξης.
• Καρδιολογικές (ηλεκτροκαρδιογράφημα και υπέρηχος καρδιάς). Έτσι θα τσεκάρεις για τυχόν αρρυθμίες, υπερτροφία ή ισχαιμικές αλλοιώσεις.
• Δερματολογικός έλεγχος για τυχόν αλλοιώσεις στις ελιές και τις φακίδες σου.
• Οδοντιατρικός έλεγχος (ιδανικά δύο φορές τον χρόνο), ανεξάρτητα από το αν έχεις πονόδοντο! Η στοματική υγεία σου αποτελεί δείκτη και για τη συνολική κατάσταση της υγείας σου, καθώς συνδέεται με συμπτώματα που αφορούν από καρδιαγγειακές παθήσεις μέχρι χρόνιους πονοκεφάλους.
• Αν είσαι πάνω από 50 χρόνων, καλό είναι να προσθέσεις στον προγραμματισμό σου και μία κολονοσκόπηση, δεδομένου ότι ο καρκίνος του παχέος εντέρου είναι ο τρίτος σε συχνότητα εμφάνισης.

Αν είσαι γυναίκα, πρέπει ακόμα να κάνεις:
• Ετήσιο γυναικολογικό έλεγχο, που περιλαμβάνει υπέρηχο και τεστ Παπανικολάου. Οι διαγνωστικές αυτές εξετάσεις είναι απαραίτητες για να ανιχνεύσεις τυχόν φλεγμονές αλλά και για να προλάβεις οποιαδήποτε αλλοίωση που θα μπορούσε να οδηγήσει σε γυναικολογικούς καρκίνους.
• Ψηλάφηση στήθους σε μηνιαία βάση. Αυτό μπορείς να μάθεις να το κάνεις και μόνη σου! Απευθύνσου στον γυναικολόγο σου.
• Μαστογραφία και υπέρηχο μαστού μία φορά τον χρόνο, ξεκινώντας από την ηλικία των 40.

Αν είσαι άντρας πάνω από 50 ετών, πρέπει να προγραμματίσεις:
• Μία κλινική εξέταση σε ουρολόγο και μία εξέταση PSA (μια απλή αιματολογική εξέταση που μετρά το προστατικό αντιγόνο), για να ελέγξεις την υγεία του προστάτη σου. 

Μην τρομάζεις με τις λίστες, τα απανωτά «πρέπει» και τα απειλητικά στατιστικά. Αυτό που πρέπει να έχεις στο μυαλό σου όταν ετοιμάζεσαι να κανονίσεις τα ραντεβού για τις εξετάσεις σου (και για να μην σου ανέβει η πίεση από το άγχος, μια που θα τη μετρήσεις και αυτήν!) είναι ότι ακόμα και η πιο σοβαρή πάθηση είναι εφικτό να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά, αρκεί να διαγνωστεί έγκαιρα! Αν παρόλ’ αυτά και πάλι δυσκολεύεσαι, προτιμώντας την… αναβλητικότητα, με τη σκέψη ότι δεν έχεις κανένα ανησυχητικό σύμπτωμα, απευθύνσου στον γιατρό σου! Συζήτησε τα άγχη και τους φόβους σου μαζί του, και εκείνος θα σου εξηγήσει καλύτερα τι πρέπει να κάνεις και γιατί αυτό είναι απαραίτητο. 

Η ομάδα του yellowblog σου δίνει το έναυσμα, με τις προσφορές που εξασφάλισε για σένα, για να κάνεις τον προγραμματισμό σου. Δες τες όλες εδώ!

Top