Τρέξιμο, μόδα ή άσκηση;
Το yellowday σού προτείνει

Θυμάσαι τότε, που πηγαίναμε σχολείο, την ώρα της Γυμναστικής, που ήταν «η ώρα του παιδιού», της χαλαρότητας; Θυμάσαι που μας έβαζαν να τρέξουμε πρώτα πριν αρχίσουμε τις ασκήσεις (Τι βασανιστήριο!);

Τα χρόνια όμως πέρασαν, το σχολείο τέλειωσε, και στη θέση της Γυμναστικής και του τρεξίματος γύρω από τη μπασκέτα, μπήκε το τρέξιμο της καθημερινότητας. Ένα εντελώς διαφορετικό τρέξιμο που ουδεμία σχέση έχει με την Φυσική Αγωγή!

Και ενώ εσύ πας και έρχεσαι από το γραφείο στο σπίτι και τούμπαλιν, αρχίζεις και ακούς από παντού, από την οικογένεια, τους γνωστούς, τους φίλους και τους συναδέλφους, ότι πάνε για τρέξιμο. Ξαφνικά όλοι τρέχουν, όχι μόνο για να προλάβουν τους φρενήρεις ρυθμούς της καθημερινότητας, αλλά γιατί… τους αρέσει! Σε στάδια, γήπεδα, πεζοδρόμια, βουνά, λίμνες, νησιά και πάρκα, κόσμος όλων των ηλικιών τρέχει. Το βλέπεις στα προφίλ τους σε facebook και instagram ότι άνθρωποι απλοί και καθημερινοί - σαν εσένα - που δεν είναι fit masters, τα καταφέρνουν, είτε στα τερέν είτε στη γειτονιά τους.

Για να μη μιλήσουμε για το ευχάριστο φαινόμενο του αυξανόμενου συνωστισμού συμμετοχών, που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια σε κάθε είδους διοργάνωση αγώνα δρόμου; Πάρε για παράδειγμα τον επικείμενο 37ο Αυθεντικό Μαραθώνιο που έσπασε τα κοντέρ στις συμμετοχές, συμπληρώνοντας τα όρια συμμετοχής για κάθε διαδρομή (περισσότερες από 20.000 συμμετοχές στον Μαραθώνιο Δρόμο (υπενθυμίζουμε πως είναι 42km!!!), 12.000 στον Αγώνα Δρόμου 10km και 20.000 στον Αγώνα Δρόμου 5km). Τι έγινε, αναρωτιέσαι, και όλοι τρέχουν (κυριολεκτικά)! 

Πρόκειται, λοιπόν, για νέα «μόδα» ή μήπως όχι;


Aκόμα και αν πρόκειται για τη νέα μόδα, το τρέξιμο έχει τόσα οφέλη, που δεν πρέπει να τα αγνοήσεις και ίσως πρέπει και εσύ να ενδώσεις σε αυτήν τη μόδα! Είναι ο πιο απλός, ο πιο κλασικός, ο πιο εύκολος τρόπος άσκησης. Είναι αυτό που έκαναν οι αρχαίοι Έλληνες και έμειναν στην ιστορία για το "νους υγιής εν σώματι υγιεί". Είναι αυτό που κάναμε όλοι οι άνθρωποι - ενστικτωδώς και με γνήσια παιδική άγνοια κινδύνου -  μόλις μάθαμε να περπατάμε. Είναι… ό,τι πιο φυσικό και εύκολο, και, ναι είναι και για σένα!

Κατ’αρχάς, αν έχεις ένα ζευγάρι αθλητικά, μία φόρμα και ένα μπουκαλάκι νερό είσαι έτοιμος για τρέξιμο. Το τρέξιμο είναι ό,τι πιο εύκολο σε δραστική γυμναστική και έχει πολλαπλά οφέλη!

Είναι το φυσικό σου αντιστρές! Το τρέξιμο έχει μία μοναδική ιδιότητα: σου δίνει χρόνο για τον εαυτό σου, χρόνο για να καθαρίσεις το μυαλό σου, να σκεφτείς και να ηρεμήσεις. Επειδή όταν τρέχεις είναι δύσκολο να μιλάς, αυτομάτως μένεις εσύ και οι σκέψεις σου. Καλές ή κακές, με άγχος ή χωρίς, το τρέξιμο σε βοηθάει να τις βάλεις σε μία τάξη. Φυσικό επόμενο όλων των παραπάνω είναι το τρέξιμο να λειτουργεί ως αντιστρές. 

Αν πάλι κάποιες φορές έχεις λίγα παραπάνω νεύρα ή στρες τότε να σου δώσουμε ένα extra tip: δοκίμασε να τρέξεις με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ταχύτητα μικρές αποστάσεις για εκτόνωση θυμού και άγχους! Σου εγγυόμαστε ότι μετά θα νιώθεις άλλος άνθρωπος!

Είναι αντικαταθληπτικό! Έχεις ακούσει για τη λεγόμενη «χαρά του δρομέα»; Ή έχεις δει αυτούς που τρέχουν σε ημιμαραθώνιους και μαραθώνιους που χαμογελούν; Υπάρχει λόγος που συμβαίνει αυτό (όχι, δεν είναι τρελοί)! Οι επιστήμονες υποστηρίζουν – και εμείς τους επικροτούμε – πως ο εγκέφαλος, κατά τη διάρκεια καρδιαγγειακών ασκήσεων (όχι μόνο του τρεξίματος), εκκρίνει την ορμόνη της ευτυχίας, την ενδορφίνη. Το καλύτερο, δε, είναι πως η ορμόνη της ευεξίας, της χαράς και της ηρεμίας διαρκεί και πολύ μετά την άσκηση. Με αυτόν τον τρόπο ό,τι σε στεναχωρεί, σε στρεσάρει και σε προβληματίζει πάει περίπατο… αφού εσύ έχεις πάει για τρέξιμο!

Το τρέξιμο είναι το ιδανικό αντριστρές, το φάρμακο για την αϋπνία, ο τρόπος να είσαι υγιής. Το τρέξιμο τα συνδυάζει όλα!



Είναι καλό για το σώμα! Υπάρχει μια κοινή αλήθεια: όταν μία άσκηση σε ιδρώνει σημαίνει ότι κάτι καλό γίνεται στο σώμα. Έκτος από το οφθαλμοφανές – που μερικές φορές αποτελεί και αυτοσκοπο για να ξεκινήσεις να τρέχεις – το ότι ενισχύεται ο μεταβολισμός σου και άρα αυξάνεις τις καύσεις υπάρχουν πολλά ακόμα καλά στα οποία συντελεί αυτή η μορφή άθλησης. Ενισχύει το κυκλοφορικό σύστημα, βοηθά τα αγγεία να λειτουργούν καλύτερα με αποτέλεσμα να βοηθά στο «ρίξιμο» της χοληστερίνης. Επίσης, καλό είναι να γνωρίζεις πως εκτός από τους μύες που σμιλεύονται, τα πόδια που δυναμώνουν και το σώμα που σφίγγει, το τρέξιμο (στις γυναίκες) μπορεί να αλλάξει τόσο τον μεταβολισμό των οιστρογόνων ώστε να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Τέλος, ένας άλλος μύθος που πρέπει να καταρριφθεί σχετικά με το τρέξιμο είναι αυτός που αφορά τις αρθρώσεις. Αν δεν καταπονείς περιττά τις αρθρώσεις σου και προσέχεις το βάρος σου, τότε το ήπιο ρυθμικό τρέξιμο βελτιώνει τη δύναμη και την ευκαμψία των αρθρικών χόνδρων. Φυσικά, πριν ξεκινήσεις να φοράς τα αθλητικά σου, καλό θα είναι να έχεις κάνει ένα γενικό τσεκ απ και να έχεις πάρει το «ΟΚ» του γιατρού σου.  

Αϋπνία… τέλος! Όταν τρέχεις κουράζεσαι σωματικά, αλλά και ηρεμείς (όπως αναφέραμε παραπάνω) με αποτέλεσμα, όταν γυρίσεις σπίτι σου, εκτός από πιο χαλαρός, χωρίς την ίδια ένταση και στρες νιώθεις και έτοιμος για ύπνο! Αν δεν είσαι φαν του τρεξίματος και με λίγο συστηματικό, έντονο περπάτημα (περίπου 30 λεπτά) μπορείς επίσης να πετύχεις το ίδιο αποτέλεσμα και να καταπολεμήσεις την αϋπνία.

Κάνει καλό στην τσέπη σου! Ωραία τα οφέλη για την υγεία, την ψυχή και το σώμα, αλλά ας μην ξεχνάμε και την τσέπη! Το τρέξιμο – αν δεν γίνεται σε γυμναστήριο είναι η πιο οικονομική εκγύμναση! Για την ακρίβεια είναι δωρεάν! Παίρνεις τα αθλητικά σου, φοράς φορμίτσα, βάζεις τα αγαπημένα σου τραγούδια στο κινητό και τρέχεις… τόσο απλά!


Τώρα, έχεις 5 τουλάχιστον, καλούς λόγους για να βγεις στους δρόμους!


Ίσως, όμως, αναρωτιέσαι πού και πώς… και για αυτό σου έχουμε απάντηση! Έχεις τις εξής 3 επιλογές: Να πας μόνος σου για τρέξιμο εκεί όπου σε εκφράζει και σε βολεύει (στη γειτονιά σου, σε κάποιο κοντινό γήπεδό ή σε κάποιο πάρκο), να πάρεις παρέα και να πάτε μαζί για τρέξιμο (κάποιοι από εμάς χρειάζονται κίνητρο και παρέα για να φορέσουμε τα αθλητικά μας…) και να μπεις σε κάποιο running team και να ακολουθείς το πρόγραμμα της ομάδας.

Σε ό,τι αφορά τα δύο πρώτα, δεν μπορούμε να σε κατευθύνουμε ιδιαίτερα, πέρα από το να σε ενημερώσουμε ότι για να τρέξεις στο στάδιο της περιοχής σου δεν απαιτείται κάποια συνδρομή (συνήθως), ενώ είναι ανοιχτά μέχρι αργά (τα περισσότερα είναι ανοιχτά μέχρι τις 22:00).

Σε ό,τι όμως αφορά την τρίτη επιλογή θα χρειαστεί λίγο ψάξιμο από πλευράς σου, καθώς τα πράγματα δεν είναι και τόσο οργανωμένα. Ξεκίνα λοιπόν τα σχετικά google search με keywords όπως «running team» ή «ομάδες τρεξίματος» και την περιοχή σου. Αν τα αποτελέσματα δε σε ικανοποιήσουν μπορείς να ρωτήσεις στο τοπικό γήπεδο στίβου. Αν και αυτό αποβεί άκαρπο και εσύ θέλεις διακαώς να τρέξεις ομαδικά… ίδρυσε τη δική σου ομάδα τρεξίματος (γιατί όχι;)!

Για τελευταίο σου αφήσαμε το κομμάτι των αγώνων. Όπου και αν κοιτάξεις γύρω σου, όπου και αν βρίσκεσαι σε αυτήν την χώρα, όλοι τρέχουν! Και αν δεν έχει υποπέσει στην αντίληψή σου, όντως συμβαίνει! Από τα βαριά ονόματα όπως τον Αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας και το Race for the Cure, μέχρι τις τοπικές οργανώσεις όπως τον Ημιμαραθώνιο Κρήτης (με τα ευφάνταστα σποτάκια του)  ή ακόμα και τον σκληροπυρινικό Zagori Mountain Running που φτάνει τα  80 χιλιόμετρα, ίσως έχεις σκεφτεί ότι θα ήθελες να συμμετάσχεις σε κάποιον αγώνα. Αρχικά να σου πούμε «Ναι, να το κάνεις»! Είναι μία καταπληκτική εμπειρία. Αλλά (πάντα υπάρχει ένα «αλλά») πριν δηλώσεις συμμετοχή απαιτείται προπόνηση, ρεαλισμός ως προς τον στόχο (δεν μπορείς να τρέξεις 42km χωρίς να κάνει πολύ καιρό προπόνηση) και ψάξιμο για να βρεις την κατάλληλη διοργάνωση που ταιριάζει στη δική σου φυσική κατάσταση. Αν μένεις στην πρωτεύουσα, τότε με χαρά μας σε ενημερώνουμε πως πέρα από τις μεγάλες ηχηρές διοργανώσεις, που θα τις δεις να διαφημίζονται παντού, οι περισσότεροι Δήμοι της πόλης οργανώνουν τους δικούς τους αγώνες. Οπότε μείνε συντονισμένος στα νέα της περιοχής σου και θα εντοπίσεις με ευκολία τον αγώνα που σε ενδιαφέρει. Αν βρίσκεσαι εκτός Αθηνών, no problem! Στα περισσότερα νησιά, βουνά αλλά και σε κεντρικές επαρχιακές πόλεις οργανώνονται μικροί αγώνες!

Αν δε σε πείσαμε ακόμα να ξεκινήσεις το τρέξιμο, τότε σου προτείνουμε να δεις τον Μαραθώνιο αυτό το Σαβαβτοκύριακο, να θαυμάσεις τον ενθουσιασμό του αθλητή και να σκεφτείς αν θα ήθελες έστω και στο ελάχιστο να ζήσεις κάτι παρόμοιο; 

Γιατί στο τρέξιμο (όπου και αν γίνεται αυτό) κάθε επιπλέον μέτρο που κάνεις ισοδυναμεί με μία προσωπική νίκη… σε σώμα & πνεύμα!


Top